کسب و کار

آیا عمل بواسیر خوب است؟

بیماری هموروئید یکی از بیماری‌های شایع نشیمنگاهی است که نیاز به درمان فوری دارد. این بیماری با درد، خارش و خونریزی در هنگام اجابت مزاج همراه است و می‌تواند روند زندگی روزمره فرد را با اختلال مواجه کند. برای درمان بواسیر روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها جراحی بواسیر است. برای بسیاری از افراد شاید سؤال باشد که آیا جراحی بواسیر خوب است و می‌تواند بیماری این افراد را به شکل کامل درمان کند؟

در جواب این سؤال باید گفت اینکه آیا عمل بواسیر می‌تواند برای افراد مؤثر باشد به تشخیص پزشک باز می‌گردد. در واقع پزشک باید هموروئید فرد را بررسی کند و با توجه به آن تصمیم بگیرد که عمل بواسیر می‌تواند مؤثر باشد یا خیر!

بیماری بواسیر به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم می‌شود و نوع داخلی آن ۴ درجه دارد. هر کدام از این درجات بیماری با توجه به شدت خود نیاز به درمان خاصی دارند و برای همه آنها جراحی بواسیر توصیه نمی‌شود.

بسیاری مواقع بواسیر در مراحل ابتدایی می‌تواند با استفاده از مراقبت‌های خانگی و یا دارودرمانی بهبود پیدا کند و در این شرایط عمل بواسیر نه تنها اقدام مناسبی نیست بلکه می‌تواند مشکلاتی را نیز برای فرد به وجود آورد.

جراحی بواسیر در مواردی پیشنهاد می‌شود که روش‌های مراقبت خانگی و دارودرمانی تأثیرگذار نیستند و یا بواسیر فرد در حدی است که این روش‌ها نمی‌توانند به مداوای آن کمک کنند. برای تشخیص این مسئله بسیار مهم است به پزشک متخصص کولورکتال مراجعه شود و با توجه به شرایط بیمار اقدام درمانی مناسب صورت گیرد.

عمل جراحی بواسیر به چه شکل‌هایی انجام می‌شود؟

عمل جراحی بواسیر یکی از روش‌هایی است که می‌تواند نقش مهمی در بهبود این بیماری داشته باشد. عمل جراحی بواسیر به شکل‌های مختلفی با توجه به شدت علائم و عوارض بیماری انجام می‌شود که این روش‌ها به شکل زیر هستند:

هموروئیدکتومی بسته

در عمل جراحی بواسیر به روش هموروئیدکتومی بسته، با استفاده از تیغ جراحی و یا سایر ابزارها عروق دچار تورم و آسیب برداشته می‌شوند و پس از آن جراح محل زخم را بخیه می‌زند.

هموروئیدکتومی باز

در این روش همچون روش قبل توده بواسیر برداشته می‌شود؛ اما شکل بخیه زدن و بستن محل برش متفاوت است.

عمل بواسیر با استاپلر

این روش مناسب بواسیر درجه ۳ و ۴ است و به آن «هموروئیدکتومی منگنه‌ای» نیز می‌گویند. در این روش عمل جراحی از یک دستگاه منگنه‌ای برای برداشتن هموروئید و قطع جریان خون به این ناحیه استفاده می‌شود. زمانی که جریان خون به توده بواسیری قطع شود به مرور این توده خشک می‌شود و می‌افتد.

رابر بند

در این روش از یک کش لاستیکی استفاده می‌شود که آن را دور پایه و ریشه هموروئید در رکتوم قرار می‌دهند. بستن این کش باعث می‌شود که خون‌رسانی به عروق آسیب‌دیده قطع شود و به این ترتیب هموروئید از بین برود.

باید در نظر داشت روش عمل جراحی بواسیر به طور معمول برای موارد زیر کاربرد دارد:

  • بواسیر خارجی
  • بواسیر داخلی درجه 3 و ۴
  • ترکیب بواسیر داخلی و خارجی
  • نتیجه نگرفتن از روش‌های کم تهاجمی

اینکه بواسیر فرد نیاز به عمل جراحی بواسیر دارد یا خیر باید توسط پزشک بررسی شود. به همین دلیل بیماران باید پس از مشاهده علائم بواسیر حتماً به پزشک فوق تخصص کولورکتال مراجعه کنند تا پس از معاینه هموروئید روش درمانی مناسب را پیشنهاد دهد.

عمل بواسیر

بعد از عمل بواسیر چند روز باید استراحت کرد؟

یکی از دغدغه‌های بسیار مهم بیماران این است که دوران پس از جراحی چگونه است و بعد از عمل بواسیر چند روز باید استراحت کرد؟

از آنجایی که دوران نقاهت و استراحت پس از عمل جراحی نقش مهمی در موفقیت درمان دارد بسیار مهم است که افراد این دوران را به بهترین شکل طی کنند.

در جواب این سؤال که بعد از عمل بواسیر چند روز باید استراحت کرد؟ باید گفت که بیمار باید ۱ تا دو هفته پس از جراحی حتماً استراحت کند و در این دوران مراقبت‌های دیگری را که به آنها اشاره خواهیم نمود حتماً در نظر بگیرد. دوره نقاهت عمل جراحی به شیوه سنتی یا هموروئیدکتومی بین ۴ تا ۸ هفته است که این مسئله می‌تواند با توجه به وخامت و تعداد توده‌های بواسیری در مقعد متفاوت باشد.

بسیار مهم است بیمار پس از عمل جراحی موارد زیر را در نظر داشته باشد:

تغذیه مناسب

یکی از موارد بسیار مهم در دوران نقاهت داشتن یک رژیم مناسب است. این رژیم حاوی مواد غذایی فیبردار است تا از ابتلا فرد به یبوست جلوگیری شود. همچنین مصرف مایعات و آب باید در این دوره افزایش یابد تا فرد دچار یبوست نشود. خودداری از مصرف غذاهای پر ادویه، غذاهای تند، غذاهای چرب، غذاهای سرخ شده و الکل نیز بسیار اهمیت دارد.

محدودیت فعالیت بدنی

از موارد بسیار مهم دیگر محدود کردن فعالیت‌هایی است که باعث فشار بر اسفنکتر مقعد می‌شوند. اسفنکتر مقعد ماهیچه‌ای است که با گشاد و منقبض شدن امکان عبور مدفوع را به مقعد می‌دهد و فشار به آن در دوره نقاهت می‌تواند باعث اختلال در درمان و باز شدن زخم شود. در این دوران باید از فعالیت‌هایی مانند موارد زیر خودداری کرد:

  • بلند کردن اجسام سنگین
  • زور زدن در حین حرکت روده
  • دویدن
  • انجام فعالیت‌های سنگین از هر نوع (ورزشی، کاری و موارد دیگر)

قیمت عمل بواسیر به چه مواردی بستگی دارد؟

یکی از سؤالاتی که ممکن است ذهن بسیاری از بیماران را درگیر کند قیمت عمل بواسیر است. قیمت عمل بواسیر می‌تواند به موارد متعددی مرتبط باشد. یکی از این موارد تخصص و تبحر پزشکی است که این جراحی را انجام می‌دهد. هرچه تخصص و تبحر پزشک بالاتر باشد دستمزد بالاتری نیز بابت عمل جراحی یا لیزر بواسیر در نظر می‌گیرد. مورد بعدی بسیار مهم دیگر امکانات پزشک است. به طور مثال برای لیزردرمانی بواسیر باید از دستگاه‌های بسیار مجهز و به روزی استفاده شود تا بیمار دچار مشکلاتی همچون ایجاد گوشت اضافه در مقعد و در پی آن تنگی مقعد و بی‌اختیاری گاز روده و کنترل مدفوع نشود. از آنجایی که این دستگاه‌های لیزر قیمت بالایی دارند همین مسئله می‌تواند باعث افزایش قیمت عمل بواسیر شود.

قیمت جراحی بواسیر

از جمله امکانات پزشکی دیگر که می‌تواند باعث افزایش قیمت عمل بواسیر شود وجود دستگاه‌هایی همچون ساکشن بلع ویروس در مراکز پزشکی است. این دستگاه از انتقال ویروس‌ها و عفونت‌ها از بیمار قبلی به بعدی جلوگیری می‌کند و می‌تواند باعث افزایش هزینه شود. همچنین هزینه‌های بیمارستان، بستری شبانه، آزمایش‌های قبل و بعد عمل نیز می‌تواند نقش مهمی در افزایش قیمت عمل بواسیر داشته باشند.

جهت آگاهی از قیمت عمل بواسیر افراد می‌توانند  به مراکز درمانی همچون مرکز تخصصی درمان فوری مراجعه کنند تا پس از معاینه پزشک، هزینه عمل بواسیر با لیزر برای آنها تخمین زده شود.

محمد قاسمی

امید به آینده، پررنگ‌ترین چیزیه که زندگی رو جذاب می‌کنه. من به آینده بسیار امیدوارم و می‌خوام «رنگ فردا» رو در قالب قلمم، به تصویر بکشم. رنگ فردا، قطعا جذاب‌تر از همیشه خواهد بود ...

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

متاسفیم، لطفا افزونه‌ها و نرم‌افزارهای مسدودکننده تبلیغات خود را غیر فعال کنید یا سایت ما را در لیست سفید قرار بدین :(