کسب و کار

قیمت برندهای مختلف میلگرد چگونه تعیین می‌شود؟

میلگرد یکی از پرکاربردترین محصولاتی است که در سازه‌های مختلف استفاده می‌شود. قیمت میلگرد می‌تواند بر هزینه نهایی ساختمان هم تاثیر بگذارد؛ یعنی هرچه قیمت میلگرد بیشتر باشد، سازه مورد نظر هم با قیمت بالاتری به فروش می‌رسد. با این حال، میلگرد در برندهای مختلف و توسط کارخانه‌های گوناگونی تولید می‌شود و ممکن است قیمت میلگرد در هر برند متفاوت باشد. ولی به صورت کلی، قیمت میلگرد در برندهای مختلف بر اساس چند عامل اصلی تعیین می‌شود که به عنوان خریدار باید حتما از آن‌ها اطلاع داشته باشید.

ما در این مطلب به شما می‌گوییم که قیمت انواع میلگرد از جمله قیمت میلگرد استیل در برندهای مختلف چطور تعیین می‌شود؛ تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

1. کیفیت میلگرد

یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد در هر برند، کیفیت آن است. برای مثال میلگرد 14، یکی از پرکاربردترین میلگردهای آجدار به حساب می‌آید؛ ولی کیفیت، استحکام و مقاومت آن در همه کارخانه‌ها یکسان نیست. زیرا برای تولید محصول با کیفیت، به انرژی و هزینه بیشتری نیاز است؛ علاوه بر این، باید از مواد اولیه مرغوب‌تر استفاده شود. هر برند با توجه به اینکه چه موادی را در میلگرد خود به کار برده است، قیمت را تعیین می‌کند.

عوامل موثر بر قیمت میلگرد

2. قیمت شمش فولادی

شمش فولادی به عنوان ماده اولیه تولید میلگرد محسوب می‌شود و نقش تعیین کننده‌ای در قیمت این محصول دارد. در سایر کشورهای جهان، شمش فولادی بر اساس قیمت صادرات و واردات تعیین می‌شود. با این حال، ایران به دلیل تحریم‌ها و به منظور حفظ قدرت رقابتی خود در بازار جهانی، از قیمت شمش در منطقه CIS استفاده می‌کند.

CIS انجمنی از کشورهای مستقل با منافع مشترک است که در سال 1991 با عضویت روسیه و 11 کشور غرب آسیا تشکیل شد. این کشورها با منابع عظیم نفت و گاز، قدرت چانه‌زنی بالایی در بازارهای مختلف منطقه دارد. در حال حاضر، قیمت میلگرد بر اساس قیمت پایه در بورس کالا، تعیین می‌شود و ارزش‌گذاری شمش نیز بر اساس میانگین قیمت پایه هفته قبل، صورت می‌گیرد.

3. وزن میلگرد

در هنگام بررسی قیمت انواع میلگرد، وزن یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها محسوب می‌شود. کارخانه‌های معتبر زیادی در کشور وجود دارند که کلیه میلگردهای خود را بر اساس استانداردهای بین المللی وزنِ مصوب، تولید می‌کنند. یعنی قطر سطح مقطع، متریال به کار رفته در ساخت میلگرد و ساخت آن، به گونه‌ای صورت می‌گیرد تا وزن هر سایز میلگرد، مطابق با استاندارد جدول باشد. در حالت کلی نیز فروش میلگرد بر اساس وزن آن صورت می‌گیرد؛ بنابراین این موضوع می‌تواند بر قیمت میلگرد برندهای مختلف تاثیرگذار باشد.

قیمت برندهای مختلف میلگرد

4. هزینه حمل و نقل

یک عامل بسیار مهم در تعیین قیمت میلگرد برندهای مختلف، هزینه حمل و نقل است. شما اگر بخواهید میلگرد را از نزدیک‌ترین کارخانه تهیه کنید، قیمت آن کاهش می‌یابد. ولی هنگام خرید از فروشگاه‌ها، هزینه مجدد برای حمل و نقل از انبار تا محل ساخت و ساز، اعمال می‌شود و قیمت بالا می‌رود. بنابراین هنگام استعلام قیمت میلگرد و خرید آن، حتما باید درباره هزینه حمل و نقل هم از فروشنده سوال بپرسید.

5. هزینه نگهداری

این هزینه به این بستگی دارد که میلگرد در کارخانه انبار شود یا نه. زیرا در اکثر مواقع هزینه نگهداری به فروشگاه‌ها و بنگاه‌ها مربوط است و معمولا این محصولات در انبار کارخانه‌ها نگهداری نمی‌شوند. اگر میلگرد در شرایط مناسبی قرار نگیرد، رطوبت و مواد خورنده می‌توانند کیفیت آن را کاهش دهند. بنابراین تولیدکنندگان و فروشندگان نیز ممکن است به دلیل نگهداری از محصول، قیمت آن را افزایش دهند.

6. وضعیت بازار

فرقی ندارد که میلگرد را از هر کدام برند خریداری می‌کنید، زیرا در هر صورت وضعیت بازار در قیمت نهایی آن تاثیر دارد. بازار فولاد همیشه دچار نوسانات زیادی بوده است؛ ولی در سال‌های اخیر، تغییرات قیمت به صورت شدیدتری دیده می‌شوند. این نوسانات در درجه اول، به دلیل تغییرات لحظه‌ای نرخ ارز، وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور صورت می‌گیرد. در چنین شرایطی، بازار دچار هرج و مرج می‌شود و قیمت میلگرد هم می‌تواند به صورت چند نرخی شود.

7. بحران‌های جهانی

این یکی از مهم‌ترین عواملی است که نه تنها در هنگام استعلام قیمت میلگرد، بلکه هنگام خرید آهن و مقاطع فولادی نیز باید آن را بررسی کنید. همه کشورها تحت تاثیر بحران‌های جهانی قرار می‌گیرند. همچنین برخی از بحران‌های جهانی مثل جنگ، بیماری یا قحطی همه‌گیری بیشتری دارند.

به عنوان مثال، اگر جنگ شود و کشورهای درگیر سهمی در تولید مواد اولیه میلگرد داشته باشند، عرضه مواد اولیه توسط آن‌ها دچار اختلال می‌شود و قیمت میلگرد تحت تاثیر قرار می‌گیرد. از طرفی در صورت همه‌گیر شدن یک بیماری در جهان، تمایلات به ساخت و ساز کاهش می‌یابد و بازار فولاد دچار رکود می‌شود. در نتیجه، قیمت میلگرد و سایر محصولات فولادی کاهش می‌یابد.

سخن آخر

ما در این مطلب مهم‌ترین عواملی که در تعیین قیمت میلگرد در برندهای مختلف تاثیر دارند را بررسی کردیم. اگر به فکر خرید میلگرد هستید یا در حوزه ساخت و ساز فعالیت دارید، به طور مدام باید این عوامل را زیر نظر داشته باشید تا بتوانید محصول را در زمان مناسب و با قیمت مقرون به‌صرفه‌تری خریداری کنید.

محمد قاسمی

امید به آینده، پررنگ‌ترین چیزیه که زندگی رو جذاب می‌کنه. من به آینده بسیار امیدوارم و می‌خوام «رنگ فردا» رو در قالب قلمم، به تصویر بکشم. رنگ فردا، قطعا جذاب‌تر از همیشه خواهد بود ...

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

متاسفیم، لطفا افزونه‌ها و نرم‌افزارهای مسدودکننده تبلیغات خود را غیر فعال کنید یا سایت ما را در لیست سفید قرار بدین :(