کسب و کار

هرآنچه باید درباره رنگ های اکریلیک بدانید!

در این مقاله با هم چه چیزی یاد می‌گیریم؟ یاد می‌گیریم که رنگ اکریلیک چیست؟ چه اجزایی دارد و کاردبردش چه هست…

رنگ اکریلیک چیست؟

آیا تابه حال از خود پرسیده ‌اید که رنگ‌های اکریلیک دقیقا چه هستند؟ از چه  اجزایی تشکیل شده‌اند؟ خصوصیات آن‌ها چیست و در چه زمینه هایی کاربرد دارند؟ در این مقاله می‌خواهیم به طور کامل و شفاف به این پرسش‌ها پاسخ دهیم و اطلاعات شما عزیزان را در این زمینه افزایش دهیم…بسیار‌خوب، اگر اماده‌اید مقاله را اغاز کنیم!

اجزای رنگ‌ها به همراه چند مثال

به‌طورکلی، رنگ‌ها از سه بخش مختلف تشکیل شده‌اند: 1.بایندر(چسباننده)، که رنگ را بر روی بستر کار نگه می‌دارد، 2.رنگدانه ، که رنگ‌دهنده رنگ است و 3.حلال. اکنون به عنوان مثال برای رنگ‌های اکریلیک، بایندر اکریلیک است، رنگدانه که همان رنگدانه است و حلال آب است. در مثالی دیگر به واترکالرها(رنگ‌های آبی) می‌توان اشاره کرد… برای این رنگ‌ها، بایندر صمغ عربی است و رنگدانه هم که همان رنگدانه است و حلال هم مانند رنگ اکریلیک آب است. اگر بخواهیم برای رنگ‌های روغنی هم این اجزا را مشخص کنیم باید گفت که بایندر آن‌ها روغن بوده و رنگدانه هم تغییری ندارد و حلال هم در این نوع رنگ‌ها روغن است و به خاطر همین به دومنظور به کار گرفته می‌شود. بگذریم، بیایید روی رنگ اکریلیک خودمان متمرکز شویم. همانطور که اشاره شد، رنگ اکریلیک از اکریلیک به عنوان بایندر، رنگدانه و آب به عنوان حلال تشکیل شده است؛ آبی که باعث می‌شود دو ماده دیگر( یعنی اکریلیک و رنگدانه) که اساسا جامد هستند، با کمک دستان ما با هم مخلوط شوند و به حالت مایع درآیند. حال این سوال پیش می‌آید که… راستی، از فروشگاه رنگین اکلیل برای خواندن مقالات بیشتر و محصولات این چنینی دیدن بفرمایید…

اکریلیک چیست؟

اکریلیک که به عنوان بایندر در رنگ‌های اکریلیک عمل می‌کند، در مقیاس میکروسکوپی، دانه‌های ریزی از جنس پلاستیک است که با ماده‌ای شیمیایی به نام به نام ” کوالِسِنت ” پوشیده شده‌اند و به رنگ این اجازه را می‌دهند تا آبی که درون رنگ وجود دارد، تبخیر شود. عمل تبخیر با نزدیک شدن دانه‌های پلاستیکی(اکریلیک) اتفاق می‌افتد و این نزدیک شدن هم به کمک کوالسنت محقق می‌شود. در نهایت به ساختاری میرسیم که رنگدانه‌ها را روی سطح نگه می‌دارد. برای دیدن محصولات هنری کلیک کنید.

کاربرد‌های رنگ اکریلیک

رنگ اکریلیک بعد از اینکه خشک می‌شود، دیگر با آب شسته نمی‌شود و این مزیتی است که این نوع رنگ را نسبت به (به عنوان مثال) واترکالرها که توسط آب مجددا حل می‌شوند، برتری می‌بخشد. رنگ های اکریلیک در مقایسه با رنگ‌های روغنی به سرعت خشک می‌شوند این موضوع شما را قادر می‌سازد تا کار یا پروژه خود را راحت‌تر پیش ببرید. (رنگین اکلیل، فروشگاه محصولات تزئینی و هنری )

رنگ های اکریلیک همه کاره هستند و تطبیق‌پذیری بالایی دارند. این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد که سطوح خود را بدون ترس ترک‌خوردن ( اتفاقی که حین کار با رنگ‌های روغنی رخ می‌دهد) رنگ‌آمیزی کنید. اما کارایی رنگ اکریلیک به اینجا ختم نمی‌شود؛ این رنگ‌ها می‌توانند بر روی هر سطحی اعمال شوند همانند همه سطوح منفذدار . البته در این رابطه یک ایده خوب این است که ابتدا یک لایه “سیلر” بر روی سطح موردنظر بزنید و سپس رنگ‌آمیزی را اعمال کنید. این رنگ‌ها می‌توانند بر روی سطوح صافی مثل شیشه یا پلاستیک ” دوبار ” استفاده شوند. در کل، استفاده از چسبنده های متداول مثل سیلر کیلیر یا پلیمر براق می‌تواند خوب باشد زیرا این مواد با ایجاد یک لایه بین سطح و رنگ، باعث چسبندگی بیشتر رنگ روی سطح می‌شوند. رنگ اکریلیک می‌تواند بر روی چوب، مقوا، کاغذ، بوم نقاشی، بتن، آجر و یا هر چیز دیگری استفاده شود. همچنین میتوان از خودِ رنگ‌های اکریلیک استفاده کرد و سطوحی رنگی را به وجود آورد که تا می‌‌شوند و در بسیاری از کارهای هنری مثل مجسمه‌سازی استفاده شود.

سخن پایانی

در پایان هم، امیدواریم مقاله برای شما مخاطبان گرامی مفید واقع شده باشد و به پاسخ سوالاتی که احیانا در این زمینه برایتان مطرح شده بود، رسیده باشید و سطح دانش‌تان در این زمینه ارتقا پیدا کرده باشد. خیلی خوشحال می‌شویم که مقاله ما را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و اگر نظری داشتید و یا متوجه نقصی یا کاستی در مقاله شدید، در قسمت پایین مقاله با ما مطرح کنید.(ranginaklil.com)

محمد قاسمی

امید به آینده، پررنگ‌ترین چیزیه که زندگی رو جذاب می‌کنه. من به آینده بسیار امیدوارم و می‌خوام «رنگ فردا» رو در قالب قلمم، به تصویر بکشم. رنگ فردا، قطعا جذاب‌تر از همیشه خواهد بود ...

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

متاسفیم، لطفا افزونه‌ها و نرم‌افزارهای مسدودکننده تبلیغات خود را غیر فعال کنید یا سایت ما را در لیست سفید قرار بدین :(