کسب و کار

مفهوم علم غیرمتمرکز (DeSci) چیست؟

علم غیرمتمرکز SciHub امکان دسترسی راحت را فراهم می کند. وب 3 نیز منابع مورد نیاز برای ایجاد سیستمی را فراهم می کند که یکپارچگی داده ها را تضمین می کند و مشارکت را تشویق می کند.

شناخت علم سنتی (TradSci) و محدودیت های آن

علم سنتی یا TradSci، نشان دهنده جستجوی روشمند برای دانش از طریق نظریه، آزمایش و مشاهده است.

علم متعارف از یک رویکرد متمرکز پیروی می کند که در آن ناشران و مؤسسات کنترل نامتناسبی بر تحقیقات دارند. این منجر به چندین اشکال می شود. روند نوآوری اغلب به دلیل رقابت و کمبود بودجه کند می شود.

علاوه بر این، دیوارهای پرداخت تحقیقات منتشر شده، موانعی را برای دسترسی، به ویژه برای محققان مستقل و عموم ایجاد می کند. این سیستم ممکن است مانع همکاری و در نهایت کاهش تأثیر بالقوه پیشرفت های علمی شود.

DeSci برگرفته شده از عبارت Decentralized Science یا علم غیر متمرکز است و برای تهیه، اعتباردهی، بررسی و تامین مالی اطلاعات علمی با استفاده از وب 3، زیرساخت ‌های عمومی را محقق میکند.

علم غیرمتمرکز SciHub امکان دسترسی راحت را فراهم می کند. وب 3 نیز منابع مورد نیاز برای ایجاد سیستمی را فراهم می کند که یکپارچگی داده ها را تضمین می کند و مشارکت را تشویق می کند.

علم غیرمتمرکز به عنوان رویکردی جایگزین برای نظام علمی موجود

علم غیرمتمرکز (DeSci)، در چارچوب Web3، یک تغییر اساسی در تحقیقات علمی است که با چهار اصل مشخص می شود: مشوق ها، شفافیت، تمرکززدایی و همکاری.

تغییر از نهادهای متمرکز، که در آن تعداد کمی از نهادها اکثریت قدرت را کنترل می‌کنند، به شبکه‌های توزیع‌شده، که در آن مشارکت‌کنندگان اکثریت اختیار را دارند، تمرکززدایی شناخته می‌شود. این تغییر قدرت با دموکراتیک کردن دسترسی به منابع و تصمیم گیری، فراگیری را افزایش می دهد.

علم غیرمتمرکز تاکید زیادی بر شفافیت، حمایت از دسترسی آزاد به روش‌شناسی، داده‌ها و نتیجه‌گیری دارد. DeSci با تشویق شفافیت، مسئولیت پذیری را افزایش می دهد که تحقیقات علمی را تکرارپذیرتر و قابل اعتمادتر می کند.

همکاری در قلب DeSci نهفته است، که از شبکه های پراکنده برای فعال کردن همکاری های فرامرزی و مقاوم در برابر سانسور استفاده می کند. DeSci با از بین بردن مرزهای سازمانی و جغرافیایی، تنوع دیدگاه‌ها، اشتراک تخصص و حل مشکلات گروهی را ترویج می‌کند.

سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز (DAOs) و توکن‌ها نیروهای محرکه DeSci هستند. این پاداش ها با علایق فردی، اهداف گروه برای افزایش دانش، خلاقیت و نفوذ اجتماعی مطابقت دارد. DeSci مشارکت، خلاقیت و حفظ روش علمی را با گنجاندن مشوق های مالی ترویج می کند.

علم غیرمتمرکز چگونه کار می کند

علم غیرمتمرکز از بلاک چین برای ذخیره سازی امن داده ها، DAO ها برای تصمیم گیری غیرمتمرکز و توکن سازی برای تشویق مشارکت تحقیقاتی و کنترل مالکیت معنوی استفاده می کند.

به دلیل ساختار غیرقابل تغییر و غیرمتمرکز، فناوری بلاک چین ذخیره سازی امن و مطمئن داده ها را تضمین می کند. داده‌های بلاک چین در برابر دستکاری و نقاط شکست مقاوم هستند زیرا بین چندین گره در یک شبکه پراکنده می‌شوند. یک توالی مرتب شده از بلاک های داده مرتبط توسط هر بلاک در زنجیره که دارای یک هش رمزنگاری از بلاک قبلی است، تولید می شود. افزودن یک بلاک به زنجیره یکپارچگی و امنیت داده ها را تضمین می کند زیرا از نظر محاسباتی تغییر بلاک های قبلی بدون تأیید اکثریت شبکه غیرممکن است.

دائو ها اجزای اساسی DeSci هستند که تخصیص مالی شفاف و غیرمتمرکز و حاکمیت پروژه را ممکن می‌سازند. DAO به ذینفعان اجازه می دهد تا منابع را مدیریت کرده و بدون نیاز به واسطه های متمرکز تصمیم گیری کنند. آنها با استفاده از قراردادهای هوشمند در شبکه های بلاک چین به این امر دست می یابند. اعضای یک DAO می توانند از مکانیسم های حاکمیتی قابل برنامه ریزی برای اجرای قوانین، پیشنهاد و رأی گیری در مورد طرح های تحقیقاتی و تخصیص پول نقد برای پروژه های خاص استفاده کنند.

در DeSci، توکن‌ها و توکن‌های NFT مالکیت معنوی (IP-NFTs) برای تشویق مشارکت و ادعای مالکیت نتایج تحقیقات ضروری هستند. IP-NFT به محققان اجازه می دهد تا دارایی های معنوی خود (مانند مقالات، مجموعه داده ها، اختراعات) را در بلاکچین توکنیزه کنند. توکن‌ها می‌توانند برای همسو کردن انگیزه‌ها در جوامع تحقیقاتی غیرمتمرکز، پاداش برای مشارکت‌ محققان و تشویق همکاری استفاده شوند.

با IP-NFT، محققین می‌توانند با توکنیزه کردن مالکیت معنوی اوراق، پایگاه‌های اطلاعاتی و غیره حقوق مالکیت خود در پلتفرم‌های بلاک چین را اعطا کنند. این امر با تشویق محققان به اشتراک گذاری کار خود به صورت عمومی و در عین حال حفظ مالکیت و کنترل بر مالکیت معنوی، نوآوری و به اشتراک گذاری اطلاعات را در اکوسیستم DeSci تشویق می کند.

مزایای DeSci

علم غیرمتمرکز نوآوری و کار گروهی را گسترش می دهد، دسترسی به دانش علمی را دموکراتیزه می کند و یک محیط تحقیقاتی فراگیرتر و برابرتر ایجاد می کند.

با کاهش موانع ورودی، فراگیری را تشویق می‌کند و به دانشمندان از مکان‌های مختلف این امکان را می دهد تا در پروژه‌های علمی مشارکت کنند. علاوه بر این، با ارائه دسترسی آزاد به داده‌ها، روش‌ها و نتایج، DeSci اعتماد را افزایش داده و در عین حال تکرارپذیری و بررسی را ارتقا می‌دهد.

علاوه بر این، به محققان اجازه می دهد به روشی غیرمتمرکز و مقاوم در برابر سانسور با یکدیگر همکاری بین‌المللی داشته باشند که به نوآوری و حل مشکلات سرعت می‌بخشد. DeSci همچنین سیستم های انگیزشی نوآورانه ای را ارائه می دهد، از جمله به عنوان توکن و DAO، که پرداخت عادلانه را برای محققان تضمین می کند و مشارکت را تشویق می کند.

همچنین IP-NFT به محققان اجازه می دهد تا کنترل مالکیت معنوی خود را حفظ کنند و به طور بالقوه از کار خود درآمدزایی کنند. علاوه بر این، DeSci می‌تواند دیوارهای پرداخت را حذف کند و دسترسی به داده‌ها و یافته‌های تحقیقاتی را دموکراتیک کند و تبادل دانش گسترده‌تری را ترویج کند.

در دنیای DeSci، اعتماد و اعتبارات قابل تأیید مهم هستند. توکن های Soulbound، به عنوان توکن های غیرقابل انتقال دستاورد، ابزار قدرتمندی برای محققان فراهم می کند تا تخصص و قابلیت اعتماد خود را در جامعه نشان دهند.

چالش های مربوط به DeSci

علم غیرمتمرکز  اگر بخواهد روند تحقیقات را همانطور که در نظر گرفته شده تغییر دهد، در حصول اطمینان از امنیت داده‌ها، مدیریت کارآمد DAO، مقیاس‌پذیری بلاک چین، پیمایش مناطق خاکستری قانونی و ارتقای جامعیت با چالش‌هایی مواجه است.

یک چالش بزرگ در تضمین امنیت و یکپارچگی داده ها در شبکه های غیرمتمرکز وجود دارد، زیرا هکرها می توانند داده های تحقیقاتی را تغییر دهند یا دستکاری کنند. علاوه بر این، دستیابی به توافق در DAO ها می تواند دشوار باشد و مدیریت منافع و انتخاب های رقیب را از طریق ساختارهای حاکمیتی کارآمد ضروری می کند.

علاوه بر این، مقیاس‌پذیری همچنان یک مشکل است، زیرا حجم بالای تراکنش‌ها و داده‌های پروژه‌های تحقیقاتی در مقیاس بزرگ ممکن است برای مدیریت شبکه‌های بلاک چین بسیار زیاد باشد. پذیرش گسترده به دلیل مسائل حقوقی و عدم اطمینان نظارتی مربوط به مالکیت داده ها و حقوق مالکیت معنوی مختل می شود.

علاوه بر این، غلبه بر شکاف دیجیتال و اطمینان از اینکه محققان از همه نقاط جغرافیایی و اجتماعی-اقتصادی دسترسی منصفانه به ابزارها و منابع DeSci دارند، بسیار مهم است. برای غلبه بر این موانع به تفکر خلاق، کار تیمی و سازگاری مداوم با چشم انداز فناوری غیرمتمرکز در حال تغییر نیاز است.

منبع خبر:نیپوتو مگ

محمد قاسمی

امید به آینده، پررنگ‌ترین چیزیه که زندگی رو جذاب می‌کنه. من به آینده بسیار امیدوارم و می‌خوام «رنگ فردا» رو در قالب قلمم، به تصویر بکشم. رنگ فردا، قطعا جذاب‌تر از همیشه خواهد بود ...

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

متاسفیم، لطفا افزونه‌ها و نرم‌افزارهای مسدودکننده تبلیغات خود را غیر فعال کنید یا سایت ما را در لیست سفید قرار بدین :(